Obsah
Hlavní referáty
Bude doplněno
Zápisy sjezdového výboru
Martin Foukal přivítal účastníky a připomněl, že již uplynul jeden rok od konání prvního obnoveného Sjezdu českých právníků. S ohledem na konsenzus všech členů sjezdového výboru vyjadřující úmysl uskutečnit další sjezd českých právníků, byla svolána tato schůzka výkonného výboru, aby se v tomto úzkém kruhu diskutovalo o zásadních otázkách k řešení – téma, čas a místo konání následujícího právnického sjezdu. Nadnesl otázku, jaký má být další sjezd v současné společenské a ekonomické situaci. Připomněl, že JUDr. Pavel Rychetský navrhl obecné téma „Spravedlivá společnost“, které dává široký prostor pro vyjádření svého názoru, jak se může konkrétní právnické profese na spravedlivé společnosti podílet.
Přítomní se shodli, že další právnický sjezd by se měl uskutečnit po 3 letech, tedy v roce 2025.
Vladimír Jirousek navrhl, aby do výkonného výboru byli zahrnuti i akademikové. Vyslovil se pro dvoudenní sjezd v kongresovém centru. (Zmínil mimořádné možnosti vhodných prostor v Ostravě, avšak problematická je nedostatečná ubytovací kapacita). Téma Spravedlivá společnost podle něj nabízí širokou kreativitu pro jednotlivé profese, připomněl dříve zmiňované téma digitalizace, které by mohlo zahrnout také fenomén umělé inteligence (dále v tomto textu také jen „AI“). Zdůraznil, že jenom aktuální a konkrétní téma osloví společnost.
Lenka Bradáčová vyjádřila názor, že téma spravedlivá společnost je právně filozofické a příliš široké. Muselo by se rozvést podtématy, aby bylo konkrétní. Časová dotace dvou dní umožňuje projednání jednoho širšího tématu s případnými dvěma až třemi podtématy. Příspěvky by měly obsahovat technické a právní řešení a případně i legislativní návrh. Jako podtémata zastřešujícího tématu navrhla následující:
1) digitalizace justice
2) etika a informační společnost
3) umělá inteligence.
Co se týče místa, uvítala by přispění univerzit a Akademie věd, například v zámku Liblice nebo v Třešti.
Daniela Zemanová je pro právnické a částečně také praktické rozvinutí tématu spravedlivá společnost. Mohlo by zahrnovat právo na spravedlivý proces. Příští sjezd už nebude obsahovat historický úvod, bude tedy více časového prostoru pro prodiskutování příspěvků. Co se týče místa konání sjezdu, jednou z možností je kongresový hotel, s nimiž má soudcovská unie zkušenost. Hotel zajistí koncentraci účastníků, samotný pronájem kongresových prostor je pak levnější.
Vladimír Jirousek s Lenkou Bradáčovou souhlasil, že téma digitalizace bude rozhodně aktuální i za dva roky. Lenka Bradáčová navrhla předložit příspěvky, nikoliv koreferáty a pracovat na sjezdu v sekcích, do nichž jednotlivé spolky a unie vyšlou jednoho až dva zástupce.
Vladimír Jirousek připomněl, že na historických sjezdech byly časově nejnáročnější právě sekce. Má za to, že je potřeba s hlavním tématem oslovit také veřejnost.
Alena Novotná připomněla diskusi o případné účasti státní správy na právnickém sjezdu. Daniela Zemanová v tom nevidí žádný přínos, je to její zkušenost se státními úředníky. Pokud byla státní správa zastoupena na historických právnických sjezdech, vyslovila názor, že tehdejší úředníci státu uvažovali jinak, tehdejší politika byla odpovědná. Podle Vladimíra Jirouska by se státní správa měla účastnit. Martin Foukal podotkl, že do organizace sjezdu se neměla zatahovat politika, ale souhlasí s tím, že bez státní správy nelze žádný záměr realizovat. Lenka Bradáčová by na sjezd nezvala nikoho ze státní správy.
Lenka Bradáčová navrhla, že zastřešující téma by mohlo znít: „Spravedlivý proces v informační společnosti“.
Daniela Zemanová vyjádřila souhlas, že takto koncipované téma by mohlo dobře spojit otázku spravedlivého procesu a digitálního prostředí.
Podle Lenky Bradáčové je AI výzvou: bylo dobré, aby fakulty přistoupily ke sjezdové diskuzi, například zadáním disertačních prací na toto téma. Martin Foukal shrnul, že Jednota českých právníků tlumočila návrh JUDr. Pavla Rychetského jako úvodní myšlenku o zadání tématu budoucího sjezdu, ale je pravdou, že by tak široké téma mohla způsobit roztříštěnost při jeho zpracování. Co se týče technologií, od nich se potřebujeme dostat k právnímu řešení, např. překonat roztříštěnost elektronizace justičních složek. Je potřeba vytvořit jednotný, resp. kompatibilní informační systém. Připomněl historii zavádění elektronizace v justici a s ní spojené obtíže se od některých starších systémů odpoutat. Výbor se shodl na tom, že sjezd se nesmí zahltit technikáliemi, zůstávají prostředkem pro výkon justice.
Lenka Bradáčová: za každou profesi je třeba postavit jednoho či dva zástupce schopné téma diskutovat, tyto odborné skupiny by téma specifikovaly. Je možné se dotknout například ochrany osobních údajů jako tématu spadajícího pod digitalizaci.
Vladimír Jirousek navrhl, že tématem by mohla být spravedlivá informační společnost, což by v podstatě zahrnovalo i původní záměr JUDr. Rychetského. Daniela Zemanová navrhla diskutovat o zadání pro technickou realizaci principů elektronizace. Rovněž souhlasila s tím, že se nesmíme utopit v technických detailech. V tomto kontextu padla otázka, zda to ještě bude spravedlivý proces, když se bude soudit ve virtuálním prostoru.
Z uvedeného vyplývá, že o definitivním zadání tématu příštího sjezdu a jeho parametrech by měl rozhodnout Sjezdový výbor, který bude svolán na den 27. 6. 2023 od 9.00 hod. v notářském úřadu JUDr. Martina Foukala.
Zapsala: Alena Novotná
Jednání zahájil Martin Foukal. Po přivítání shrnul hlavní body projednané na zasedání výkonného výboru, které se konalo 9. 5. 2023. Výkonný výbor prodiskutoval původní myšlenku na téma dalšího sjezdu „Spravedlivá společnost“ a nabízející se podtémata „digitalizace justice, etika a informační společnost, umělá inteligence“. Zastřešující téma by podle doporučení členů výkonného výboru mohlo přibližně znít: „(Právo na) spravedlivý proces v informační společnosti“, popř. „Spravedlivá informační společnost“. Výkonný výbor prodiskutoval i rozsah sjezdu a zabýval se možnými místy jeho konání. Poděkoval Soudcovské unii za zorganizování „kulatého stolu“, na kterém proběhla podnětná diskuse a výměna informací. Informoval o nedávné konferenci JČP, která zvolila nové prezídium, přičemž předsedou JČP byl znovuzvolen Pavel Rychetský, statutárním místopředsedou Pavel Tuma a místopředsedou Martin Foukal, novým členem prezídia JČP se stal Tomáš Lichovník.
Daniela Zemanová informovala o projednání závěrů ze zasedání výkonného výboru na republikové radě Soudcovské unie, která téma připravovaného sjezdu odsouhlasila, digitalizace justice musí být podle ní svázána s tématem spravedlivého procesu. Přiklání se k jednomu společnému tématu – „digitalizace a spravedlivý proces“, které si každá z právnických profesí zpracuje ze svého pohledu. Soudcovská unie souhlasí s 1,5 denním rozsahem sjezdu – první den by měl být věnován referátům a jejich projednání, druhý den (event. půlden) by měl být společnému formulování závěrů sjezdu. Upozornila, že na podzim bude volena nová republiková rada, která bude rozhodovat o finálních podmínkách sjezdu.
Lenka Bradáčová tlumočila souhlas Unie státních zástupců s tématem i s max. dvoudenním rozsahem. Podmínkou tohoto rozsahu je „ufinancovatelnost“, proto se tentokrát již sjezd neobejde bez finanční spoluúčasti delegátů. Počet delegátů i hostů by měl být stejný jako na minulém sjezdu. Informovala, že toto stanovisko sdílí i Unie podnikových právníků.
Vladimír Jirousek sdělil, že ČAK souhlasí s dvoudenním formátem, resp. 3 jednacími „půldny“. Počet delegátů i hostů by neměl přesáhnout 200. Jednal s prof. Kyselou ohledně případného převzetí záštity prezidenta republiky nad sjezdem (tak jak tomu bylo v předválečném období). V rámci ČAK probíhá velká diskuse o tématu, resp. podtématech, zcela určitě by se sjezd měl věnovat digitalizaci justice (z hlediska advokacie je důležitý důraz na zachování mlčenlivosti), velmi se diskutuje i o umělé inteligenci. Definitivní závěr ČAK zatím nepřijala, chce se „sladit“ s ostatními profesemi, ale potřebuje ještě nějaký čas na vyjasnění závěru. Advokáti každopádně uvítali navázání intenzivních vztahů mezi profesemi a ocenili sjednocující roli JČP. Vladimír Jirousek dále doporučil navázat spolupráci s expertem na medializaci, neboť je v zájmu všech profesí posílit mediální výstupy a mediální obraz sjezdu u veřejnosti nejen právnické.
Jan Mlynarčík za Exekutorskou komoru zdůraznil nutnost shody na jednom zastřešujícím tématu a tlumočil souhlas s dvoudenním formátem i zachováním počtu delegátů a hostů. Exekutoři se budou věnovat hlavně digitalizaci a umělé inteligenci. Výstupy ze sjezdu by měly směřovat především k politické reprezentaci a ministerstvům. Měly by být patřičně podchyceny a následně v dalším období rozpracovány a prodiskutovány v rámci „kulatých stolů“. Stejně jako u Soudcovské unie dojde v Exekutorské komoře ke změně vrcholného orgánu, proto navrhl, aby byl vytvořen základní dokument, představující závazný právní rámec i pro nástupce současných představitelů jednotlivých komor a spolků. Ke kolizi navrženého data kulatého pořádaného Exekutorskou komorou s udělováním Randových medailí v Karolinu proběhla debata se závěrem, že předávání Randových medailí se dne 20. října 2023 od 10 hodin uskuteční ve Vlasteneckém sále Karolina a odpoledne proběhne plánovaný kulatý stůl – jednotlivé profese a spolky obdrží pozvánku.
Radim Neubauer poděkoval Soudcovské unii za zorganizování „kulatého stolu“. Notářská komora souhlasí s navrženým formátem, rozsahem a tématem. Zdůraznil, že téma informační technologie a digitalizace by nemělo být pojato čistě technicky, naopak by téma sjezdu mělo být více právnické. Doporučil, aby za státní správu byly přizvány špičky na úrovni ministrů či jejich náměstků, nikoliv subalterní úředníci. Podpořil intenzívní medializaci, byť to bude velmi obtížné. Zájem odborných médií lze očekávat, ale to nestačí, neboť naproti tomu masová média bude velmi obtížné zaujmout, téma nemusí pro ně být dostatečně zajímavé.
Martin Foukal tlumočil stanovisko prof. Boháče za Asociaci právnických fakult, které se shoduje s již zmíněnými závěry. Současně je sjezdový výbor asociací žádán o ohleduplnost, pokud jde o finanční náročnost, vzhledem k nepříznivé finanční situaci vysokých škol.
V další diskusi V. Jirousek, D. Zemanová a J. Mlynarčík podpořili přizvání zástupců státní správy – ministerstva financí, spravedlnosti, vnitra (popř. i pro místní rozvoj), a to na úrovni ministrů, jejich náměstků, popř. vrchních ředitelů. Převládl názor, že bez státní správy nelze žádný záměr vzešlý z myšlenek sjezdu uskutečnit. Zástupci státní správy by měli mít na sjezdu postavení hostů.
Martin Foukal sdělil stanovisko JČP, která rovněž podporuje přizvání zmíněných hostů. Připomněl, že by se výbor měl dohodnout na případných podtématech a rozhodnout, zda budou na sjezdu prodiskutována v sekcích. V tom jej podpořili i D. Zemanová a A. Borgula, neboť to bude důležité i pro vyhledání vhodného místa konání. Pokud jde základní dokument, který by vytvořil závazný právní rámec pro další sjezd, jak zmínil Jan Mlynarčík, navrhl, že ve spolupráci s L. Bradáčovou na příští zasedání připraví společné prohlášení, popř. memorandum.
Sjezdový výbor dále jednal o vhodném místu konání sjezdu. Lenka Bradáčová uvedla, že dříve zvažované objektu univerzity a akademie věd v Třešti a Liblice jsou pro potřeby sjezdu malé. Diskutovalo se o Kroměříži, kde by se sjezd mohl konat v reprezentačním Sněmovním sále zámku pro až 400 osob, kde denní nájemní stojí 65 000 Kč. Ubytování by muselo být v hotelích a v Justiční akademii. Někteří členové sjezdového výboru měli však možnosti ubytování a cateringové služby v Kroměříži za problematické. Každopádně se výbor shodl, že ubytování budou delegáti hradit ze svého. Vladimír Jirousek navrhl, aby do příštího zasedání sjezdového výboru každá komora přišla s návrhem na místo pro pořádání sjezdu s vyčíslenými náklady. V závěru přednesla Alena Novotná za JČP návrh, že by se sjezd mohl konat znovu v Karolinu a společné ubytování pro mimopražské delegáty a hosty včetně prostoru pro společné večerní setkání mezi jednacími dny by bylo zajištěno v některém pražském hotelu. Návrh měl příznivou odezvu a bude projednán jednotlivými komorami jako jedna z možností.
Byl přijat závěr, že na příštím zasedání jednotlivé komory a právnické spolky předloží svá stanoviska k tématu, případně k podtématům a případnému sjezdovému jednání o podtématech v sekcích. Dále předloží své návrhy na konkrétní místo konání sjezdu i s předpokládanými finančními podmínkami.
Sjezdový výbor se rozešel s tím, že příští zasedání bude dne 30. 8. 2023 ve 13.30 hodin v kanceláři JČP v budově Obvodního soudu pro Prahu 7, Ovocný trh 14, Praha 1.
Zapsali:
Alena Novotná a Marek Bukva
Jednání zahájil Martin Foukal. Po přivítání rekapituloval závěry červnového zasedání sjezdového výboru, které se konalo 27. 6. 2023, zejména návrh, který zazněl ze strany JČP v jeho závěru, aby se další sjezd konal v Karolinu. Sjezdový výbor s návrhem projevil souhlas.
Vladimír Jirousek za ČAK navrhl, aby ubytování a společenský večer zajistil hotel Clarion. Proti tomuto návrhu neměl žádný člen výboru zásadní výhrady vzhledem k dobrým zkušenostem s tímto hotelem, nicméně byly navrženy i jiné varianty. K otázce, zda by se společenský večer mohl konat v Karolinu, uvedl děkan PF UK Radim Boháč, že v suterénu Karolina bude probíhat rekonstrukce a není jisté, zda bude k dispozici. Daniela Zemanová nabídla k úvaze konat společenský večer bez výrazného přerušení sjezdového setkání poblíž Karolina. Radim Neubauer doporučil Anežský klášter. Richard Baček navrhl ověřit cenovou nabídku v STAGES HOTEL Prague na Českomoravské a v NH Hotel Prague City na Andělu. Dále prověří možnost konání společenského večera v Betlémské kapli.
POZNÁMKA: dle informace rektorky UK prof. Mileny Králíčkové budou zcela jistě rekonstrukční práce recepčních prostor dokončeny.
Byl zvolen termín konání sjezdu ve dnech 15. a 16. 5. 2025. Kapacita Karolina by umožnila počet účastníků sjezdu přibližně do počtu 350 osob.
Proběhla živá diskuse k tématu sjezdu. Ozvaly se hlasy pro i proti etickému rozměru tématu digitalizace. Daniela Zemanová považuje téma, zabývající se spravedlivým procesem v informační společnosti za nosné, téma by mělo být svorníkem spojujícím právnické profese. Vladimír Jirousek informoval, že v ČAK probíhá živá debata, o sjezd je velký zájem, diskutují se témata elektronický spis a dálkový přístup advokáta do něj, online soudní jednání, online notifikace účastníků, užití umělé inteligence (AI) a další.
Radim Boháč informoval výbor, že na fakultě vzniklo centrum Právo, technologie, digitalizace, které se těmito všemi vzájemně souvisejícími tématy intenzívně zabývá.
Lenka Bradáčová konstatovala, že k tématům elektronizace se stavíme s vědomím, že elektronizace je neodvratná, ale v praxi se jí bráníme. Smyslem sjezdu by měl být návrh řešení, nejen ujištění, že elektronická doba přijde. „Měli bychom najít komunikační schéma, které jednotlivé složky justice – a tedy právnické profese – propojí“. Navrhla proto utvořit pracovní skupinu z odborníků, kteří téma prodiskutují a pomohou „vycizelovat“.
Opětovně se diskutovalo o možnosti přizvat k jednání zástupce státní správy, např. odborníky z MV ČR, kteří na procesech elektronizace pracují, ale na tom se sjezdový výbor neshodl. Radim Boháč sdělil, že vedení nově vzniklého centra PF UK komunikuje s pracovníky Úřadu vlády. Richard Baček řekl, že do mandátu pro pracovní skupinu by měl patřit úkol najít společnou řeč a prostředky komunikace se státní správou. Jan Mlynarčík uvedl příklad z praxe Exekutorské komory, která s elektronickým spisem jako první pracuje, a potřebuje přístup do registrů tzv. CMS2, nicméně splnit podmínky státní správy při udělení přístupu není snadné. Proto by pracovní skupina měla disponovat informacemi, kudy se vývoj ve státní správě ubírá.
Na návrhu vytvořit pracovní skupinu se sjezdový výbor jednomyslně shodl. Každá profese sdělí na kontaktní adresu JČP ve lhůtě do konce září 2023 jednoho až dva zástupce, kteří budou členy této pracovní skupiny. Na první zasedání pracovní skupiny dne 3. 11. 2023 od 13 hodin na PF UK v č.dv. 38 (po jednání grémia JČP) bude pozván také sjezdový výbor s cílem upřesnit této skupině úkoly a termíny. Pro další práci pracovní skupiny nabídl Vladimír Jirousek k dispozici prostory v sídle ČAK.
Závěrem ještě Martin Foukal předložil zástupcům právnických komor a spolků ke schválení text závazku podílet se na přípravě a realizaci Sjezdu českých právníků v roce 2025. S textem přítomní vyslovili souhlas s tím, že jej budou schvalovat v příslušných orgánech. Text je přílohou tohoto zápisu. Memorandum by mělo být podepsáno na příštím zasedání sjezdového výboru dne 3. 11. 2023.
Zapsala:
Alena Novotná
- Jednání výboru zahájil Martin Foukal. Po přivítání rekapituloval účel jednání s pozvanými odborníky na digitalizaci z jednotlivých právnických profesí, z nichž však řada se dnešního jednání nemohla zúčastnit. Ocenil ochotu předsedy nejvyššího správního soudu Karla Šimky se ujmout organizační role v pracovní skupině. Vladimír Jirousek nabídl sídlo ČAK pro jednání pracovní skupiny. Daniela Zemanová připomněla, že svorníkem různých témat, která přináší nástup digitalizace v právních oborech, by měl zůstat princip spravedlivého procesu a jeho zajištění v nových podmínkách. Lenka Bradáčová vyjádřila, že hledáme ideu, která by právnickou obec posunula směrem k připravenosti na digitalizaci a přitom zachovala zásady právního státu a ochrany práv a svobod. Martin Foukal přepokládá, že tak jako tomu bylo v případě 1. sjezdu, pojmou jednotlivé právnické profese téma ze svého pohledu. Vladimír Jirousek upozornil, že sjezd neumožní věnovat se podrobným technikáliím, souvisejícím s digitalizací, a dále připomněl myšlenku o účasti státní správy na přípravách sjezdu, které zazněly dne 3. 11. 2023 dopoledne na grémiu JČP z úst prof. Jana Kysely a děkana PF MU Martina Škopa. Podle Vladimíra Jirouska nelze státní správu odříznout od debaty na tomto tématu. Martin Foukal zdůraznil princip nekomerčnosti a nepolitičnost veškeré činnosti JČP a také sjezdu, jak to stanoví sjezdový řád. Radim Boháč téma digitalizace zařadil do spojení právo a právníci, přičemž právo je pojem primární. AI navrhla na toto zadání název sjezdu: „Právo v digitální éře“.
- Karel Šimka nastínil možné směry uvažování o rozpracování tématu digitalizace v právním prostředí: pojem elektronické jednání přináší úvahy o identitě, spolehlivosti, přesnosti, autenticitě, bezpečnosti, uchování tajemství a účincích. Hovořil o komunikaci systémů a společném komunikačním kódu, o právu nahlížet a právu na soukromí, o elektronickém přemýšlení, strukturaci informací (databáze, vyhledavače, evidence, metasystémy využití evidencí), o pomocnících přemýšlení (generativní umělá inteligence, elektronicky podporovaná tvorba obsahu), zobrazování. Samostatnou kapitolou bude elektronické uchovávání informací, otázka úložišť, přístupů, sítí, cloudů , blockchainu, elektronického uchování hodnot (digitální měny), spojení mezi světem elektronickým a zbytkem světa. Další částí úvah je konverze informací, duální autenticita a originalita dokumentů, strojové zpracování informací z nedigitálního světa, nebezpečí komunikačního zkreslení (např. u dálkového výslechu). Bude nutno v řadě bodů vyřešit rozpor mezi digitalizací a svobodou jednotlivých subjektů ve společnosti. Na problém bude nutno nahlédnout z hlediska institucí obecně, soudů a státních zastupitelství, veřejné správy, byznysu, soukromých právnických profesí (advokacie, notáři, soudní exekutoři), jednotlivců a také z hlediska mezinárodního prostředí, které přináší řadu regulací. Česká republika je v některých ohledech vyspělá (datové schránky, bankovní identita, systém exekucí), ne však ve všech.
Karel Šimka rovněž načrtl formát sjezdu – úvodní referát by měl být o tom, jak komplexní je to téma, dílčí téma by rozpracovala výhody, nevýhody a rizika jednotlivých nástrojů a procesů digitalizace. Sjezd by měl přinést doporučení, „jak dál“.
Vystoupení Karla Šimky mělo u přítomných velmi příznivý ohlas. Lenka Bradáčová doplnila, že sborník by mohl obsahovat více (pod)témat, než bude možno prezentovat na sjezdu, a znovu zdůraznila, že je nutné najít komunikační platformu pro spolupráci jednotlivých justičních složek.
Radim Boháč se zamyslel nad tím, jak daleko bude vzhledem k dosavadnímu překotnému vývoji v době konání sjezdu umělá inteligence, případně její regulace. Už nyní musí vysoké školy řešit přístup ke studentským pracím psaným s pomocí AI, a např. také otázku, zda lze posudky kvalifikačních prací s pomocí AI.
Daniela Zemanová soudí, že obecné téma 1. sjezdu přineslo značnou roztříštěnost, ale uspokojilo všechny právnické profese, všechny našly způsob, jak se k němu vyjádřit. Z tohoto pohledu by pracovní skupina mohla navrhnout i více témat a v diskusi o nich by sjezdový výbor poté rozhodl o nejvhodnějších. Marie Brejchová vyjádřila přesvědčení, že sjezdem práce na tématu nekončí, na sjezdu se vykrystalizují názory a spolupráce pokračuje. Martin Foukal ujistil, že doposud úspěšné kulaté stoly o sjezdovém tématu budou pokračovat. Vladimír Jirousek připomněl, že sjezd by měl přinést podněty pro legislativu.
Martin Hakl doplnil, že každá změna, tedy také digitalizace, má své příznivce a odpůrce, v počítačovém jazyce bychom mohli dát hodnotu 0 obavám a hodnotu 1 přínosům. Sjezd by měl vyslovit, co právníci od státní správy potřebují.
Karel Šimka má za to, že svět práva je digitalizací fundamentálně změněn, změní se také trh, nový digitální svět je třeba vidět jako celek. Kolize zájmů v některých bodech by mohly na sjezdu konfrontovat skupiny ze svých odlišných stanovisek např. ve dvojicích advokáti a státní zástupci, soudci a zástupci byznysu. Formát referát a koreferát by mohl být zachován.
Adam Borgula souhlasil, že prvním tématem by mohla být komplexicita tématu, a co se od právníků očekává. Vyjádřil přesvědčení, že za právníky jejich problém nikdo nevyřeší. Oborová ministerstva se budou právnických profesí ptát, jak např. vyřešit zajištění zásady bezprostřednosti a mlčenlivosti v soudním procesu v digitálním prostředí. Jiří Pavlík formuloval myšlenku, že po právnících se bude vždy chtít, aby „práva šla“, a to i v digitálním světě, tak, jak očekává stát i veřejnost. Každá profese má v právních procesech jinou roli a jiné principy.
- Sjezdový výbor projednal návrh Vladimíra Jirouska, aby se slavnostní večer dne 15. 5. 2025 konal v suterénu Obecního domu za cenu 1 500 Kč na osobu pro cca 200 osob s tím, že v této ceně je zahrnuto nájemné. S návrhem všichni přítomní členové sjezdového výboru souhlasili. Pro ubytování účastníků sjezdu navrhl hotel U Medvídků, kde je k dispozici 20 hezkých pokojů za solidní ceny. Marie Brejchová uvedla, že možnosti konání společenského večera prověřoval také člen UPP Richard Baček, ale ceny byly vyšší a bylo by nutno se na místo přepravit metrem.
Pro jistotu byla dohodnuta lhůta do 10. 11. 2023 k vyslovení případného odlišného názoru na místo konání recepce, poté bude v případě jednomyslného zájmu potvrzena rezervace v Obecním domě.
- Závěrem ještě Martin Foukal předložil zástupcům komor a spolků ke schválení Memorandum ke konání Sjezdu českých právníků v roce 2025. Přítomní jej podepsali. Po podpisu prezidentem Soudcovské unie a předsedou JČP bude každému členu sjezdového výboru distribuováno jedno vyhotovení se všemi podpisy.
- Další setkání sjezdového výboru bude v pátek dne 1. března 2024 v 11 hodin opět v aule v přízemí PF UK, č. dv. 38.
- Pracovní skupina expertů se dohodla na termínu prvního setkání v pátek dne 1. prosince 2023 v 10 hodin v sídle České advokátní komory, Národní 22, Praha 1.
Zápis bude distribuován obvyklou cestou členům sjezdového výboru. Po upřesnění kontaktních adres zvolených expertů bude zaslán Karlu Šimkovi.
Dodatek 1: V kuloáru po oficiálním jednání zazněla myšlenka, že expertní pracovní skupina by měla hledat tvořivý přístup právnické obce k digitalizaci, jehož hlavní součástí by neměla být obrana a motivem obavy, ale naopak očekáváním přínosů a svého druhu radost z nového poznání a z pokroku, který digitalizace přináší.
Dodatek 2: V pondělí 6. 11. 2023 vyslovil také prezident SU Libor Vávra souhlas s uspořádáním recepce v Obecním domě v Praze.
Zapsala:
Alena Novotná
Přítomni:
Radim Boháč, Zdeněk Kučera Asociace právnických fakult
Vladimír Jirousek, Robert Němec, Hana Rýdlová Česká advokátní komora
Jan Mlynarčík, T.Tunkl Exekutorská komora
Martin Foukal, Alena Novotná, Marek Bukva, Karel Šimka Pavel Tuma Jednota českých právníků
Berenika Wünschová, Martin Hakl Notářská komora
Libor Vávra, Daniela Zemanová, Stanislav Findejs Soudcovská unie
Lenka Bradáčová, Jiří PavlíkUnie státních zástupců
Marie Brejchová, Ondřej Kramoliš Unie podnikových právníků
Online přítomni: František Korbel, Radim Polčák, Miroslav Zapletal, B. Činková, Lukáš Krejčí
Omluveni: Pavel Rychetský, Radim Neubauer
1. Jednání zahájil Martin Foukal, v úvodu ocenil přípravy, které expertní skupina členům sjezdového výboru předložila v elektronické podobě 28. 2. 2024. Plánované datum sjezdu je nutno posunout, neboť v Karolinu se budou konat promoce, a to na středu a čtvrtek 14. a 15. května 2025. Vladimír Jirousek obratem zajistil změnu rezervace prostor pro společenský večer v Obecním domě na den 14. 5. 2025 a rovněž rezervaci ubytování osob v hotelu U Medvídků. Účastníci byli vyzváni ke včasnému sdělení požadavku na ubytování (nejpozději do konce roku 2024).
2. Slova se ujal představitel expertní skupiny Karel Šimka. Připomněl nástin tematického zaměření sjezdových příspěvků zvoleného dvojicemi právnických profesí:
1) USZ – PF MU: digitalizace státního zastupitelství, elektronický spis, vybrané otázky dokazování v elektronické době,
2) NK ČR – EK ČR: teorie a praxe digitalizace; teorie – možná míra digitalizace, interakce člověka a stroje, míra autonomie stroje, právo na nedigitální život; praxe – elektronizace justice, účastníci a elektronizace, elektronické spisy a propojení informačních systémů,
3) ČAK – UPP: AI interně v rámci advokacie, digitální soudní řízení, řešení sporů pomocí AI a automatizované rozhodování sporů,
4) SU ČR – PF UK: Jak moc digitalizace? Efektivita navenek, efektivita dovnitř. Digitální rovnost, digitální tlumočení, digitální záznamy dění před soudem, dopad do nezávislosti soudů.
Karel Šimka představil návrh časového průběhu sjezdu:
První den
Začátek sjezdu ve Velké aule Karolina v 9.30, úvod, slavnostní proslovy a úvodní obecný referát.
Pauza s obědovým občerstvením 11.30 až 12.30, přesun do Modré posluchárny
13.00 až 15.00 první blok
15.00 až 15.30 pauza
15.30 až 17.30 druhý blok
Od 18.30 či 19.00 večerní raut v Obecním domě.
Druhý den (Modrá posluchárna)
9.30 až 11.30 třetí blok
11.30 až 12.00 pauza
12.00 až 14.00 čtvrtý blok
Od 14.00 ukončení sjezdu
3. Martin Foukal: Časový harmonogram nejprve projedná detailně přípravný výbor ve složení Lenka Bradáčová, Martin Fukal, Vladimír Jirousek, Daniela Zemanová, stejně jako pozvání tuzemských, případně i zahraničních hostů a další otázky. Teprve poté harmonogram a hosty schválí sjezdový výbor Vladimír Jirousek navrhl pozvat hosty z Rakouska a Německa, půjde o reciproční pozvání. Minulého sjezdu se účastnili zástupci Slovenska.
S návrhem, aby se moderátory sjezdu stali Martin Foukal a Karel Šimka výbor jednomyslně souhlasil. Jednotlivé bloky by zůstaly v režii představitelů profesí, kteří je budou připravovat.
Vladimír Jirousek zdůraznil, že nesmíme v příspěvcích opomenout návaznost tématu sjezdu na legislativní proces.
Martin Foukal vyzval přítomné k vyjádření k příspěvkům ostatních kolegů navzájem. Vyslovil naději, že budou navzájem provázané a že vyšlou právnické obci a veřejnosti obecný vzkaz, jak má právo fungovat v době digitalizace. Současně vyjádřil potřebu, aby se i právnické fakulty zaměřily na výuku a výchovu k pokročilé počítačové dovednosti.
Radim Polčák k tomu řekl, že nemusíme mít strach o počítačovou ani digitální gramotnost generace, která aktuálně studuje, a generací následujících. Své mínění podpořil aktuálními daty ČSÚ, podle nichž ve věkové kategorii 16 až 65 let užívá takřka 100% obyvatelstva ČR internet, ve vyšší věkové kategorii 66%. PF MU zavedla předmět Legal technology, má aktuálně 30 semestrálních kurzů zaměřených na práci s technologiemi, generativními systémy, učí využití umělé inteligence, např. na promptování. V následujícím roce se tato výuka bude dále rozšiřovat.
Karel Šimka poznamenal, že se naše doba podobá zavedení gramotnosti v 18. století.
Lenka Bradáčová vyzdvihla, že jednotlivé bloky by měly být propojeny úvodním referátem, který vysvětlí hlavní témata odborně i „populárně“. Karel Šimka souhlasil s tím, že úvodní referát by mohl mít časovou dotaci 30 až 45 minut, měl by „popsat krajinu“ a nahlédnout na téma sjezdu z hlediska technologického, právního, etického a případně dalších. Měl by upozornit na highlighty sjezdu, tak aby to bylo dobře využitelné pro mediální prezentaci. Výbor by se měl zamyslet nad tím, kdo tento úvodní referát přednese. Vladimír Jirousek navrhnul, že hlavní referát by měl přednést zástupce akademické obce a souhlasil, že mediální podpora je nezbytná – „ostrá“ kampaň by měla začít na přelomu roku 2024 a roku 2025.
Stanislav Findejs si všiml, že žádný příspěvek se nezabývá praktickým uvedením technických výdobytků do praxe. Konzervativnost právnických stavů (např. soudcovského) se změnám brání. Měli bychom směřovat k tomu, že to , co jsme poznali, budeme skutečně užívat.
Výbor ocenil návrh dvojice SU – PF MU, který se věnuje souladu užití nových technologií s ústavními zásadami.
Podle Martina Foukala je to rovněž otázka legislativní podpory. Vyslovil otázku, zda je dnes digitální prostředí samozřejmostí? Robert Němec k tomu poznamenal, že advokátní a např. notářskou praxi již není možné bez digitalizace provozovat. Daniela Zemanová připomněla, že technologický vývoj za rok do sjezdu v tuto chvíli můžeme těžko odhadnout, hlavní proto je zaměřit se na to, jak zajistit v měnících se podmínkách fungování práva.
Radim Polčák doporučil, aby se úvodní referát netýkal konkrétních záležitostí technologického systému. Měl by
1) obsahovat hledisko teoretické a metodologické; postihnout, co přináší pragmatismus do práva, tedy přistupovat k němu nejen pozitivisticky anebo přirozenoprávně,
2) nastínit praktický problém virtualizace, změnu formy stejného obsahu právních pravidel
3) postihnout rovněž institucionální základ celého procesu (nelze se obejít bez poskytovatelů informačních služeb a systémů a je nutno nastavit jim pravidla).
Martin Hakl: Každá dvojice se musí zamyslet nad tím, jak atraktivně zahájit („odpálit“) svou přednášku. Lze také zapojit publikum prostřednictvím mobilních telefonů. Karel Šimka s tím souhlasil, všichni se vynasnaží, aby byl program atraktivní, netradiční, interaktivní, zábavný. Sjezd se musí zabývat technologiemi, bez toho nelze právní závěry přijmout, musí také řešit problémy, např. informační bezpečnost. K této otázce Martin Foukal uvedl příklad tématu, kterým se zabývá Ing. Petr Budiš, ředitel P.CA (První certifikační autority, a.s.) – zaručit jistotu totožnosti a projevu vůle účastníků při elektronickém právním jednání.
Na dotaz Martina Foukala vyjádřili přítomní shodu na tom, že zvolené dvojice vyhovují a spolupracují dobře. Dále se diskutovalo i o rozsahu jednotlivých příspěvků (časovém a písemném), shoda byla o tom, že v rámci každého z bloků by měla být diskusi vyhrazena alespoň 1/4. Co se týče sborníku, nepředpokládá Karel Šimka, že by přesáhl rozsah minulého sborníku (ten čítal 321 stran) a tudíž není třeba písemnou podobu příspěvků limitovat.
Karel Šimka v nejbližším období naplánuje schůzky s představiteli dvojic, budou se konat v Praze, s výjimkou setkání s dvojicí VSZ – PFMU, ta se konat v Brně. Účastnit se samozřejmě mohou i zástupci ostatních profesí. Tyto schůzky by měly proběhnout do 30.6., do listopadu by měly být hotovy referáty a koreferáty a připraveny prezentace, a koncem letošního roku proběhne závěrečná revize.
Alena Novotná připomněla, že téma sjezdu ještě nemá zvolený název, všichni byli vyzváni k předložení návrhu výstižného a atraktivním názvu (tématu) sjezdu tak, aby přípravný výbor mohl název/téma sjezdu na svém nejbližším zasedání definitivně schválit.
Martin Foukal na závěr pozval přítomné na oslavu 160. výročí založení Jednoty českých právníků, spojenou s připomenutím dvou výročí Antonína rytíře Randy (1834 – 1914), která se bude konat 4. 11. 2024 v Karolinu. Zároveň vyzval přítomné, aby případně do poloviny roku navrhli laureáty na Randovu medaili, kterou Jednota každoročně uděluje.
Zapsala: Alena Novotná
Zápis z jednání Přípravného výboru ke 2. Sjezdu českých právníků ze dne 25.3.2024
V sídle ČAK se od 12.00 hod. uskutečnilo pracovní setkání členů přípravného výboru ve složení
Lenka Bradáčová
Daniela Zemanová
Vladimír Jirousek
Martin Foukal
Účelem schůzky bylo především projednat organizační otázky vyplývající ze zápisu z jednání sjezdového výboru konaného dne 1. března 2024.
Úvodním bodem bylo upřesnění programu sjezdu, který se uskuteční ve dnech 14. a 15. 5. 2025.
Zahájení sjezdu 14.5.2025 v 9.30 hod.
Ke slavnostní atmosféře ve Velké aule Karolína by před zahajovacím projevem měl přispět krátký kulturní program. Po diskusi bylo dohodnuto, že se Martin Foukal obrátí na vedení UK s dotazem, zda jej může zajistit univerzitní komorní orchestr (případně se sólistou dle dohody a možností). Další alternativou by molo být vystoupení dětského pěveckého sboru.
Následovat bude zahajovací proslov předsedy JČP Pavla Rychetského.
O úvodní referát bude požádán Radim Polčák (osloví Martin Foukal)
Tato slavnostní část bude ukončena v 11.30 hod.
11.30 – 13.00 hod – pauza na obědové občerstvení a přesun do Modré posluchárny
Pracovní část – první den:
13.00 – 15.00 hod. první blok – po schůzkách dvojic s Karlem Šimkou bude stanoveno, která dvojice vystoupí jako první a v jakém pořadí budou vystupovat další. Na závěr vystoupení každé dvojice se otevře diskuse, pro níž musí být vytvořený časový prostor.
15.00 – 15.30 hod. pauza na občerstvení
15.30 – 17.30 hod. druhý blok – kdo vystoupí jako druhá dvojice bude dodatečně stanoveno, následovat bude diskuse.
Od 19. 00 hod. společenské setkání s rautem v Obecním domě
Druhý den 15.5.2025 (Modrá posluchárna)
9.00 – 11.00 hod. – třetí blok + diskuse
11.00 – 11.30 hod. pauza na občerstvení
11.30 – 13.30 hod. čtvrtý blok + diskuse
13.30 – 14.00 hod. shrnutí – závěry sjezdu (příprava tiskové zprávy), ukončení – Pavel Rychetský.
Dalším tématem jednání byl Sborník, jeho obsah a rozsah.
Přípravný výbor se shodl na rozsahu písemného materiálu k publikování ve Sborníku – za každou profesní skupinu do 30 stran. Měl by obsahovat úvodní vystoupení Pavla Rychetského, úvodní vystoupení Radima Polčáka, referáty – koreferáty a závěry sjezdu.
K otázce, zda pozvat zahraniční hosty bylo navrženo takové řešení, že si každá profesní skupina pozve hosty dle vlastní úvahy na vlastní náklady. Tlumočení by mělo být zajištěno centrálně pouze do AJ.
Počet účastníků delegovaných každou právnickou skupinou byl navržen na 25 osob včetně případných zahraničních účastníků.
Přípravný výbor navrhl pozvat jako čestné hosty prezidenta ČR Petra Pavla, (v případě, že by pozvání přijal, pak by bylo nezbytné mu umožnit, aby při slavnostním zahájení delegáty sjezdu pozdravil), rektorku UK Milenu Králíčkovou, dále ministry spravedlnosti, vnitra, financí a pro místní rozvoj. Dalšími čestnými hosty by měli být nejvyšší justiční představitelé – předsedové ÚS, NS, NSS, NSZ, ombudsman.
Martin Foukal ověří technické vybavení v Modré posluchárně jak pro prezentaci v rámci referátů, tak i tlumočení.
Na programu byly dále otázky finančního charakteru.
Je zapotřebí zjistit cenu – nájmu Velké auly a Modré posluchárny (požádá Martin Foukal)
– cateringových služeb pro 200 osob
Bude nutno opět zřídit samostatný účet, na který bude každou profesní skupinou vložena rozpočítaná částka na ní připadající (zřídí JČP).
Cena večerního rautu v Obecním domě včetně nájmu je již známa, a činí 1. 250,- Kč na osobu. Navrhuje se, aby každá profesní skupina uhradila celkové náklady za 25 osob bez ohledu na to, zda se v plném počtu zúčastní. Dodatečně bude upřesněno, zda bude úhrada provedena na speciální účet JČP, nebo jiný.
Sborník bude mít vlastní rozpočet tak jak tomu bylo v případě prvního sjezdu.
Další setkání členů přípravného výboru bude určeno podle potřeby na jednání sjezdového výboru, který se sejde po uskutečnění všech schůzek expertů pod vedením Karla Šimky ve druhé polovině června 2024.
Zapsal: Martin Foukal
Zápis z jednání Výkonného výboru konaného dne 27.6.2024
k přípravě Sjezdu českých právníků 2025
Přítomni:
Lenka Bradáčová
Daniela Zemanová
Martin Foukal
Omluven: Vladimír Jirousek
Úvodem informoval Martin Foukal přítomné o telefonické omluvě Vladimíra Jirouska ze zdravotních důvodů a jeho myšlence ustanovit do Výkonného výboru náhradníka. Přítomní se jednomyslně shodli, že jeho osobní účast je pro úspěšnou přípravu sjezdu velmi důležitá a podporují jeho členství a setrvání ve Výkonném výboru, přejí mu brzké uzdravení a těší se na další spolupráci.
Přítomní členové výboru podrobně diskutovali o obsahu zápisu z pracovního jednání expertní skupiny Sjezdového výboru ze dne 21.6.2024 a zamýšleli se nad pojetím obsahu příspěvků a jejich prezentací k tématu digitalizace v právu. Dosavadní návrhy se jeví jako velice kreativní a zajímavé. Shodně bylo konstatováno, že dosavadní průběh přípravy sjezdu pod vedením Karla Šimky probíhá zdárně.
Jako přínosné se jeví zapojení externího konzultanta Petra Budiše, experta na IT bezpečnost (ICA), který se v průběhu jednání expertní skupiny vyjadřoval k odborným otázkám. Vítaným zpestřením sjezdu by mohla být i výstava věnující se historii právnických sjezdů na našem území, kterou nabídl uspořádat Jan Kabát z PF MU v Brně.
Výkonný výbor si je vědom toho, že téma digitalizace v právu se neobejde bez vysvětlení základních pojmů, představení technických možností, využití potenciálu IA, zamyšlení se nad různými alternativami technických řešení. Bylo by však v rozporu s podstatou Právnického sjezdu, aby prezentace technických možností IA zastínila právní otázky, které v souvislosti s jejím využitím vznikají. Cílem Sjezdu není prezentace technických možností a jejich využití v právní praxi, ale úvahy o jejich vlivu na ochranu práv osob, se zaměřením na pojmenování rizik, která při jejich využití z pohledu práva vznikají. Technické prostředky jsou jen nástrojem k plnění poslání každé právnické profese, a v důsledku jejich využití by nemělo docházet k vytlačení a popření základních principů, na nichž jednotlivé právnické profese stojí.
Výkonný výbor doporučuje, aby se etickým otázkám věnovala část každého příspěvku a byla zmíněna i garance ochrany práv jednotlivce.
Lze stručně shrnout závěr, že je nutné, aby při využívání digitálních technologií byla vždy zajištěna spravedlivá aplikace práva. Prezentace každého nástroje by tedy měla být spojená s touto úvahou.
V návaznosti na zmíněné úvahy vykrystalizoval návrh pro název sjezdu zaměřeného na otázky digitalizace v právu:
„Bude digitální věk prospívat spravedlnosti?“
Výkonný výbor předkládá tyto úvahy Sjezdovému výboru a členům expertní skupiny. Současně vysoce oceňuje zaujetí, se kterým jednotlivé právnické profese k tématu přistupují.
S ohledem na očekávané pokračování práce expertní skupiny (v Brně) i v letních měsících by výkonný výbor uvítal možnost seznámit se s dílčími výsledky před plánovaným podzimním setkáním.
V Praze, dne 28.6.2024
Zápis z jednání sjezdového výboru s expertní skupinou,
které se konalo 25. 10. 2024 v sídle ČAK
Přítomni:
Ondřej Trubač, Vladimír Jirousek, Jiří Novák, Hana Rýdlová Česká advokátní komora
Jan Mlynarčík Exekutorská komora ČR
Martin Foukal, Alena Novotná, Marek Bukva, Pavel Tuma Jednota českých právníků
Berenika Wunschová, Miroslav Zapletal Notářská komora ČR
Libor Vávra, Stanislav Findejs Soudcovská unie ČR
Lenka Bradáčová, Jiří Pavlík Unie státních zástupců ČR
Marie Brejchová Unie podnikových právníků ČR
Radim Boháč, Stanislav Balík, Asociace právnických fakult
Online se připojil Radim Polčák a Martin Hakl
Host: Jan Kabát
Jednání zahájil Martin Foukal.
Vedoucí expertní skupiny Karel Šimka informoval o plnění harmonogramu přípravných prací. Zdůraznil potřebu odevzdat písemné příspěvky včas před sjezdem pro účely sborníku. Později byl označen další důvod včasného odevzdání – publikace příspěvků pro účastníky sjezdu.
Odhad celkového rozsahu sjezdového sborníku je 250 – 300 stran, což představuje 30 stran ve formátu word pro každou z dvojic tvůrců příspěvků.
- Ve vztahu k přípravě za dvojici Exekutorská komora a Notářská komora hovořili Martin Hakl a Jan Mlynarčík. Sdělili, že pracují na písemné podobě příspěvku v rozsahu asi 25 stran. Prezentace bude mít formát pecha-kucha. Jsou připraveni odevzdat příspěvek v první polovině ledna. Uvítali by možnost konzultovat s ostatními témata, která budou společná, respektive se budou překrývat.
Karel Šimka navrhl k odevzdání scénáře prezentace s požadavky na technické vybavení na místě konání sjezdu a beta verze příspěvků v termínu do 10. 1. 2025.
- Za dvojici ČAK a UPP se vyjádřili Marie Brejchová a Jiří Novák. Z jejich přípravy vykrystalizovala dvě témata: výchova právníků v nové době a etické a technické aspekty výkonu advokacie (důvěra ke strojům a právo na lidského soudce).
- Za dvojici SU a PF UK hovořil Stanislav Findejs: prezentace na sjezdu bude mít formát dialogu mezi vizionářem a skeptikem. Tématem bude rovněž ochrana elektronického alterega. Příspěvek hodlá postihnout problémy dokazování v elektronické době, právo být off-line.
- Za dvojici Unie státních zástupců a PF MU Brno hovořili Jiří Pavlík a Radim Polčák – ujistili, že termín k odevzdání příspěvku dodrží. Písemný příspěvek vzniká, high lighty z něj budou v prezentaci. Bude pojednávat o digitalizaci státního zastupitelství ve spojení s digitalizací soudů, postihne principy elektronického trestního řízení, AI, deep fake, autenticitu elektronických důkazů. Radim Polčák hodlá v referátu vypíchnout atraktivní témata: elektronický spis, možnosti zapojení strojového učení, elektronizace zadávání veřejných zakázek – příklady dobré i té nejhorší praxe.
- Další část jednání sjezdového výboru se týkala organizace sjezdu. Výbor se přiklonil k vytvoření vlastních sjezdových webových stránek, na kterých by byly archivovány jak historické doklady o Sjezdech československých právníků, tak ze současných sjezdů – zajištění registrace domény a ověření finanční náročnosti vytvoření webových stránek se ujme JČP.
Výbor řešil i otázku přístupnosti a zveřejnění obsahu sjezdu. ČAK je pro maximální otevřenost a výbor projevil všeobecnou shodu na potřebě zveřejnit průběh sjezdu. Jednou z možností je uskutečnit to prostřednictvím ČTK nebo prostřednictvím ČAK, která přenos při minulém sjezdu zprostředkovala pouze přihlášeným zájemcům. Pro pořízení záznamu ze sjezdu, který by rovněž mohl být uchován na webu, je zapotřebí zajistit souhlas s uchováním osobním údajů od všech vystupujících.
Při kapacitě zejm. Modrého sálu Karolina a plánovaném počtu účastníků sjezdu 200 osob (z čehož 20 budou hosté – představitelé státu a nejvyšších soudů), vychází na každý právnický stav 26 účastníků včetně speciálních hostů, které jednotlivé komory a spolky pozvou.
Předběžný rozpočet sjezdu vyžaduje, aby každý ze 7 spolu pořádajících stavů přispěl na organizaci sjezdu částkou 100 000 Kč, přičemž náklady na vydání sborníku nejsou v této částce zahrnuty a budou vyúčtovány zvlášť. V této částce nejsou zahrnuty ani náklady na slavnostní večer, každý účastník slavnostního večera v Obecním domě uhradí účastnický poplatek ve výši 1 250 Kč.
Do 30. 11. 2024 je třeba Vladimíru Jirouskovi na e-mailovou adresu jirousek@ak-jsb.cz sdělit potřebný počet pokojů/lůžek pro hosty a delegáty, aby je mohl rezervovat. Každý právnický stav tak učiní samostatně!
Sjezd bude zahájen ve středu 14. 5. 2025 v 9 hodin a skončí ve čtvrtek 15. 5. 2025 v poledne (bez zajištění oběda na druhý sjezdový den). Nabídku občerstvení vyžádá JČP od pana Jindry z KaM UK.
Jan Kabát informoval o plánované výstavě o historických sjezdech, dokumenty umístí na 10 oboustranných panelů, výroba jednoho panelu stojí 1 660 Kč (budou opakovaně využitelné o výstavu projevili zájem i přítomní děkanové PF UK a PF ZČU). Bude se jednat o druhý II. sjezd, který proběhne přesně po 100 letech od konání původního II. sjezdu československých právníků v roce 1925.
Závěrem bylo dohodnuto, že další schůze sjezdového výboru bude 24. ledna 2025 v 9.30 v sídle ČAK.
Zápis z jednání sjezdového výboru s expertní skupinou,
které se konalo 24. 1. 2025 v sídle ČAK
Přítomni zástupci JČP, ČAK, NK, EK, SU, UPP a USZ dle prezenční listiny,
Online se účastnili prof. Radim Polčák, Jiří Pavlík z NSZ a Martin Hakl z NK
Martin Foukal přivítal přítomné. Informoval o spuštění funkčnosti nově zřízených webových stránkách sjezdceskychpravniku.cz a že výkonný výbor odsouhlasil proplacení autorské odměny za 1. etapu ve výši 15 000 Kč.
Karel Šimka zhodnotil stav příprav obsahové části sjezdu jako uspokojivý:
Beta verzi příspěvku odevzdaly dvojice ČAK – Unie podnikových právníků
Komory Notářská a Exekutorská
Unie státních zástupců a PF MU Brno
Zástupci Soudcovské unie Libor Vávra a Stanislav Findejs informovali výbor, že unie má příspěvek napsaný, ale dosud se nepodařilo navázat spolupráci s PF UK. Přítomný děkan Radim Boháč přislíbil, že věc vyřídí.
Na výzvu Karla Šimky přítomní popsali scénář svých prezentací na sjezdu. Bylo jim doporučeno vyzkoušet si dodržení časového limitu pro příspěvky – na sjezdu bude nezbytné dodržet časový harmonogram a je nutné počítat s časem pro diskusi, tzn. cca 1,5 hod. na vlastní vystoupení a 0,5 hod. pro diskusi.
Pro odevzdání 10 až 20 řádkové anotace příspěvku, určené pro propagaci a uveřejnění na sjezdovém webu, byl stanoven termín 31. 1. 2025.
Pro dokončení a odevzdání jednotlivých příspěvků, tzn. prezentací včetně scénářů a časového plánu, byl stanoven konečný termín 14. března 2025.
Sjezdový výbor se zabýval propagací sjezdu. JČP rozešle všem členům sjezdového výboru informaci o konání sjezdu s programem za účelem publikace v komunikačních prostředcích jednotlivých právnických profesí. S. Findejs navrhl poslat oznámení k uveřejnění ASPI, CODEXIS a BECK, což bylo jednomyslně odsouhlaseno.
Martin Foukal informoval o schválení seznamu pozvaných hostů výkonným výborem a o přípravě pozvánek hostům sjezdu. Stanislav Balík navrhl pozvat kromě rektorky UK také rektory ostatních tří univerzit, jejichž právnické fakulty se na sjezdu podílejí. Alena Novotná navrhla pozvat vedle předsedů vrchních soudů také vrchní státní zástupce, což bylo jednomyslně odsouhlaseno.
Jako moderátoři sjezdu byli navrženi Martin Foukal pro úvodní část ve velké aule a Karel Šimka pro pracovní jednání v Modré posluchárně. Zahájení a zakončení sjezdu se ujme předseda JČP Pavel Rychetský.
Byl projednán a schválen program sjezdu, který je přílohou zápisu. Program je zveřejněn na webových stránkách sjezdceskychpravniku.cz.
Na sjezdový účet vedený ČSOB, a.s., číslo 50500240/0300 dosud poukázaly příspěvek 100 000 Kč jen Exekutorská komora a Unie podnikových právníků. Ostatním se ukládá poukázat příspěvek do 15. února. Dále jsou členové sjezdového výboru povinni na sjezdový účet poukázat poplatek na společenský večer ve výši 1250 Kč pro 26 plánovaných osob za každou profesi, tj. 32 500 Kč. Pokud některá profese nevyužije všech rezervovaných míst, může je přenechat jiné s tím, že finanční vypořádání proběhne mezi nimi.
Pro sdělení jmenného seznamu delegátů se stanoví lhůta do 28. února 2025. V této souvislosti Vladimír Jirousek informoval, že nikdo ze spolupořadatelů neprojevil zájem o předběžně zajištěné ubytování pro delegáty, proto rezervaci ubytovacích kapacit zruší.
Byl též projednána nabídka cateringu na sjezdu, který zajistí KaM UK. Upřesnění množství a skladby jídel, prostorů pro catering a další podrobnosti projednají s rektorátem a M. Jindrou z KaM Martin Foukal, Alena Novotná a Marek Bukva.
Mgr. Jan Kabát bude mít na půdě PF MU Brno přednášku o historii právnických sjezdů dne 19. března 2025, odkaz na on-line přenos bude na sjezdovém webu. Bylo schváleno poskytnutí zálohy na uspořádání výstavy v průběhu sjezdu ve výši 10 000 Kč.
Příští setkání sjezdového výboru se uskuteční dne 21. 3. 2025 v 10 hodin v sídle ČAK.
Zapsala Alena Novotná